Plan pracy, zadania logopedy, ramowy program terapii oraz zasady współpracy z logopedą.
PLAN PRACY LOGOPEDY w r. szk. 2023/2024
I Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, zebranie pomocy dydaktycznych.
II Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą wcześniejszych badań dziecka.
III Przeprowadzenie badania, postawienie diagnozy i opracowanie programu terapii.
IV Prowadzenie indywidualnej lub grupowej terapii logopedycznej, która obejmuje:
1. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek (szczegóły w ramowym programie).
2. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy w przypadku zaburzeń artykulacji (szczegóły w ramowym programie).
3. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną (szczegóły w ramowym programie), w tym:
Ćwiczenia i zabawy logorytmiczne: ćwiczenia narządów mowy w formie zabaw, opowieści; zabawy
dźwiękonaśladowcze, wyliczanki-rymowanki, wierszyki z pokazywaniem, dziecięce masażyki, zabawy paluszkowe,
rysowane wierszyki, zabawy ruchowe ze śpiewem, zabawy ruchowe w kole, zabawy ruchowe z reagowaniem na
sygnały dźwiękowe i na charakter muzyki, zabawy doskonalące koordynację całego ciała, koordynację słuchowo-
wzrokowo-ruchową, ruchy lokomocyjne, orientację w przestrzeni, uwagę, spostrzegawczość, pamięć ruchową,
myślenie (szczegóły w ramowym programie).
V Współpraca z nauczycielkami grup oraz rodzicami a także z psychologiem (ewentualnie z innymi specjalistami).
VI Współpraca z rodzicami dziecka oraz instruowanie rodziców o sposobie korekcji mowy:
Konsultacja logopedyczna :pokaz ćwiczeń i zadawanie ćwiczeń do domu (przekazywanie materiałów).
Informowanie bieżąco o postępach, czy o ewentualnych niepowodzeniach.
Ramowy program indywidualnej terapii logopedycznej
Cele ogólne:
– Kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
– Stymulacja rozwoju językowego dzieci z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo,
strona gramatyczna i stylistyczna).
Cele szczegółowe:
– Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej,
gramatycznej
– Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
– Doskonalenie wymowy już ukształtowanej
– Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń
– Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej
1. Diagnoza logopedyczna .
Schemat badania logopedycznego:
-badania wstępne (wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy)
– badania uzupełniające (badania sprawności aparatu artykulacyjnego, badanie funkcji połykowej,
funkcji oddechowej, orientacyjne badanie słuchu, badanie słuchu fonematycznego, badanie pamięci słuchowej,
kinestezji mowy, płynności i prozodii mowy, badanie emisji głosu, badanie praksji i gnozji
– badania podstawowe (badanie rozumienia, mówienia); – badania specjalistyczne (wg potrzeb)
2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.
– Ćwiczenia oddechowe (pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony i
usuwanie nadmiernego napięcia mięśniowego)
– Ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy), w tym pionizowanie
języka, nauka prawidłowego połykania
– Ćwiczenia emisyjno-głosowe
– Ćwiczenia słuchowe
3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy w przypadku zaburzeń artykulacji
– Wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski
– Utrwalenie wywołanego dźwięku w izolacji, w sylabach i wyrazach we wszystkich pozycjach (w nagłosie,
śródgłosie, wygłosie) i sąsiedztwie fonetycznym, a także wykorzystując zdania, krótkie teksty i różnorodny
materiał językowy (wiersze, piosenki,wyliczanki, powiedzenia)
– Automatyzacja wywołanego dźwięku w mowie spontanicznej – wypracowanie umiejętności autokontroli i autokorekcji.
4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
– Ćw. ortofoniczne
– Ćw. stymulujące rozwój słuchu fonematycznego
– Ćw. prawidłowego budowania zdań pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym
– Ćw. rozwijające słownik czynny i bierny
– Ćw. i zabawy z muzyką – logorytmika
– Ćw. stymulujące ogólny rozwój dziecka: koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej oraz percepcji słuchowej i wzrokowej
– Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
– Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
Zadania logopedy
1. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)
– przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci przedszkolnych – wrzesień – grudzień
– diagnozowanie logopedyczne
– udostępnienie wyników badań zainteresowanym ( rodzic/ opiekun prawny, wychowawca grupy, dyrekcja placówki).
2. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem i rozumieniem) – cały rok szkolny
– Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)
– objęcie opieką logopedyczną wyznaczone dzieci
– systematyczne prowadzenie zajęć logoterapii (indywidualnie bądź w małych zespołach) w tym z logo rytmiki
(w poszczególnych grupach)
– czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
– zapobieganie dysharmonii rozwojowych
– rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się
– wyrównywanie opóźnień mowy
– korygowanie wad wymowy
– stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego
– usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo – słuchowych
– wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją
– stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg
komunikacji językowej
– prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj.
ćwiczeń ortofonicznych, słuchowych, rytmicznych
– usprawniające narządy mowy
– artykulacji
– dykcji
3. Współpraca z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami, specjalistami.
– uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci
– zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym
– poinstruowanie nauczycielki grupy o sposobach ćwiczeń narządów mowy ze wszystkimi dziećmi, udostępnianie opracowanych materiałów
– pedagogizacja rodziców – prelekcje, gazetki, ankiety, wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka
– systematyczne przekazywanie rodzicom ćwiczeń logopedycznych do przeprowadzania w domu z zaleceniami do
utrwalania
– w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z psychologiem, audiologiem z poradni
pedagogiczno – psychologicznej i poradni wad słuchu.
Opracowała logopeda – mgr Marlena Kubacka