Plan pracy, zadania logopedy, ramowy program terapii oraz zasady współpracy z logopedą.

 

PLAN PRACY LOGOPEDY w r. szk. 2023/2024

I Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, zebranie pomocy dydaktycznych.

II Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą wcześniejszych badań dziecka.

III Przeprowadzenie badania, postawienie diagnozy i opracowanie programu terapii.

IV Prowadzenie indywidualnej lub grupowej terapii logopedycznej, która obejmuje:

1. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek (szczegóły w ramowym programie).

2. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy w przypadku zaburzeń artykulacji (szczegóły w ramowym programie).

3. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną (szczegóły w ramowym programie), w tym:

Ćwiczenia i zabawy logorytmiczne: ćwiczenia narządów mowy w formie zabaw, opowieści; zabawy

dźwiękonaśladowcze, wyliczanki-rymowanki, wierszyki z pokazywaniem, dziecięce masażyki, zabawy paluszkowe,

rysowane wierszyki, zabawy ruchowe ze śpiewem, zabawy ruchowe w kole, zabawy ruchowe z reagowaniem na

sygnały dźwiękowe i na charakter muzyki, zabawy doskonalące koordynację całego ciała, koordynację słuchowo-

wzrokowo-ruchową, ruchy lokomocyjne, orientację w przestrzeni, uwagę, spostrzegawczość, pamięć ruchową,

myślenie (szczegóły w ramowym programie).

V Współpraca z nauczycielkami grup oraz rodzicami a także z psychologiem (ewentualnie z innymi specjalistami).

VI Współpraca z rodzicami dziecka oraz instruowanie rodziców o sposobie korekcji mowy:

Konsultacja logopedyczna :pokaz ćwiczeń i zadawanie ćwiczeń do domu (przekazywanie materiałów).

Informowanie bieżąco o postępach, czy o ewentualnych niepowodzeniach.

 

Ramowy program indywidualnej terapii logopedycznej

Cele ogólne:

– Kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.

– Stymulacja rozwoju językowego dzieci z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo,

strona gramatyczna i stylistyczna).

Cele szczegółowe:

– Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej,

gramatycznej

– Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy

– Doskonalenie wymowy już ukształtowanej

– Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń

– Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej

 

1. Diagnoza logopedyczna .

Schemat badania logopedycznego:

-badania wstępne (wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy)

– badania uzupełniające (badania sprawności aparatu artykulacyjnego, badanie funkcji połykowej,

funkcji oddechowej, orientacyjne badanie słuchu, badanie słuchu fonematycznego, badanie pamięci słuchowej,

kinestezji mowy, płynności i prozodii mowy, badanie emisji głosu, badanie praksji i gnozji

– badania podstawowe (badanie rozumienia, mówienia); – badania specjalistyczne (wg potrzeb)

 

2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.

– Ćwiczenia oddechowe (pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony i

usuwanie nadmiernego napięcia mięśniowego)

– Ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy), w tym pionizowanie

języka, nauka prawidłowego połykania

– Ćwiczenia emisyjno-głosowe

– Ćwiczenia słuchowe

 

3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy w przypadku zaburzeń artykulacji

– Wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski

– Utrwalenie wywołanego dźwięku w izolacji, w sylabach i wyrazach we wszystkich pozycjach (w nagłosie,

śródgłosie, wygłosie) i sąsiedztwie fonetycznym, a także wykorzystując zdania, krótkie teksty i różnorodny

materiał językowy (wiersze, piosenki,wyliczanki, powiedzenia)

– Automatyzacja wywołanego dźwięku w mowie spontanicznej – wypracowanie umiejętności autokontroli i autokorekcji.

 

4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

– Ćw. ortofoniczne

– Ćw. stymulujące rozwój słuchu fonematycznego

– Ćw. prawidłowego budowania zdań pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym

– Ćw. rozwijające słownik czynny i bierny

– Ćw. i zabawy z muzyką – logorytmika

– Ćw. stymulujące ogólny rozwój dziecka: koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej oraz percepcji słuchowej i wzrokowej

– Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.

– Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.

 

Zadania logopedy

1. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)

– przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci przedszkolnych – wrzesień – grudzień

– diagnozowanie logopedyczne

– udostępnienie wyników badań zainteresowanym ( rodzic/ opiekun prawny, wychowawca grupy, dyrekcja placówki).

2. Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem i rozumieniem) – cały rok szkolny

– Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)

– objęcie opieką logopedyczną wyznaczone dzieci

– systematyczne prowadzenie zajęć logoterapii (indywidualnie bądź w małych zespołach) w tym z logo rytmiki

(w poszczególnych grupach)

– czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej

– zapobieganie dysharmonii rozwojowych

– rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się

– wyrównywanie opóźnień mowy

– korygowanie wad wymowy

– stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego

– usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo – słuchowych

– wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją

– stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg

komunikacji językowej

– prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj.

ćwiczeń ortofonicznych, słuchowych, rytmicznych

– usprawniające narządy mowy

– artykulacji

– dykcji

3. Współpraca z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami, specjalistami.

– uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci

– zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym

– poinstruowanie nauczycielki grupy o sposobach ćwiczeń narządów mowy ze wszystkimi dziećmi, udostępnianie opracowanych materiałów

– pedagogizacja rodziców – prelekcje, gazetki, ankiety, wykaz literatury dotyczącej rozwoju mowy dziecka

– systematyczne przekazywanie rodzicom ćwiczeń logopedycznych do przeprowadzania w domu z zaleceniami do

utrwalania

– w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z psychologiem, audiologiem z poradni

pedagogiczno – psychologicznej i poradni wad słuchu.

 

Opracowała logopeda – mgr Marlena Kubacka

 

                                                       

About Author