„Nie idź tam, gdzie może prowadzić ścieżka, zamiast tego idź tam, gzie nie ma ścieżki i zostaw za sobą ślad”
Ralph Waldo Emerson
WIZJA
Absolwent Przedszkola nr 77 to
dbający o zdrowie, kreatywny,
ciekawy i otwarty na świat mały obywatel,
wzrastający w poczuciu akceptacji, tolerancji i przynależności regionalnej
–pełnowartościowy członek społeczności XXI wieku”.
MISJA
Przedszkole to drugi dom.
Tu tworzą się więzi, rozwija ciekawość świata, zainteresowania.
Nabywanie nowych doświadczeń.
Nauczyciel wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie
z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami
rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem
przyrodniczym i społeczno – kulturowym.
STARTEGIE ROZWOJU
• Systemowe podejście do zarządzania jako procesu rozwoju
placówki.
• Dyrektor lider w zarządzaniu w sytuacjach kryzysowych,
podejmujący nie zawsze popularne decyzje. Reagujący na sytuacje
kryzysowe zwłaszcza podczas pandemii.
• Dyrektor stojący na straży przestrzegania prawa.
• Dyrektor stojący na straży zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i
pracownikom.
• Długofalowy proces i dążenie do doskonałości przez jasno
określone procedury, cele i wartości.
• Zarządzanie podmiotami funkcjonującymi w obszarze edukacji
małego dziecka.
• Tworzenie warunków, w których doskonalsza przyszłość ma szansę
się wydarzyć.
OBSZARY I KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI
• Przestrzeń rozwoju dziecka
• Przestrzeń działań i rozwoju
nauczyciela
• Przestrzeń instytucjonalna
Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju na miarę możliwości i potrzeb przedszkolaków.
Rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym poprzez dostarczanie dzieciom przeżyć estetycznych w kontaktach z różnymi formami sztuki, kultury
Edukacja w plenerze.
Obcowanie ze sztuką. Zapraszanie przedstawicieli świata kultury. Kształtowanie potrzeby czytania literatury pięknej – edukacja czytelnicza.
Tworzenie warunków do integracji dzieci emigrantów. Nauka języka polskiego we współpracy – dziecko – dziecko. Biegła znajomość języka polskiego.
Stwarzanie dzieciom okazji do eksponowania własnej ekspresji twórczej, rozwijanie zainteresowań i zdolności poprzez zajęcia indywidualne, nabywanie nowych doświadczeń. Realizacja innowacji promującej uzdolnienia.
Kształtowanie postaw proekologicznych – Przedszkole dla Ekorozwoju. Realizacja projektów ekologicznych. Czynny udział w Ogólnopolskich akcjach ekologicznych między innymi:
Przedszkolaki dla klimatu, Mniej śmieci – czysty świat, Kropelka wody drąży skałę, Wiatraki, wiatraki – nowe źródła energii.
Wycieczki krajoznawcze w okolice Wrocławia. Współpraca z nadleśnictwem, projekt: Stołówka dla dzikich zwierząt – Przedszkolny Patronat leśny. Mobilny ogród tworzony przez dzieci.
Wspieranie rozwoju dziecka poprzez udzielanie pomocy i wczesną interwencję psychologiczno- pedagogiczną we współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. Realizowanie wspólnych
działań pomocowych w formie warsztatów i spotkań z nauczycielami i rodzicami. Wypracowanie strategii pomocy rodzinie w sytuacjach trudnych.
Kształtowanie postaw prospołecznych poprzez udział w akcjach charytatywnych i humanitarnych, uwrażliwianie dzieci na potrzeby drugiego człowieka. Współpraca z fundacjami działającymi na rzecz
dzieci.
WSPÓLPRACA Z RODZINĄ JAKO WARUNEK INTEGRACJI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
• Rodzice są współodpowiedzialnymi partnerami wspierającymi działania wychowawcze i dydaktyczne.
• Poznanie dziecka, jego potrzeb i środowiska z jakiego się wywodzi, gromadzenie ankiet, formułowanie oczekiwań dotyczących pracy przedszkola i nauczycieli oraz projektowania procesu dydaktyczno – wychowawczego.
• Partnerstwo rodziców w edukacji i życiu przedszkola poprzez wspólne świętowanie, udział w zajęciach,
wycieczkach, uroczystościach i współdecydowaniu w ważnych sprawach przedszkola.
• Wspieranie rodziny poprzez udzielanie pomocy i wczesną interwencję psychologiczno – pedagogiczną we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Realizowanie wspólnych działań pomocowych w formie warsztatów i spotkań z nauczycielami i rodzicami.
• Wypracowanie strategii pomocy rodzinie w sytuacjach kryzysowych.
• Prężnie działająca na rzecz dzieci Rada Rodziców jako reprezentacja ogółu rodziców.
• Zachęcanie rodziców do prac na rzecz dzieci i wzbogacanie bazy przedszkola.
• Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez fachowe doradztwo.
OBSZAR DZIAŁAŃ I ROZWOJU NAUCZYCIELI
• Właściwe stosunki interpersonalne i kultura komunikacyjna.
• Wspólne opracowanie regulaminów i procedur.
• Samoocena nauczyciela.
• Wspieranie nauczycieli w rozwoju zawodowym, zdobywanie wyższych stopni awansu oraz dodatkowych kwalifikacji – wsparcie finansowe.
• Wspieranie inicjatywy nauczycieli w zakresie nowych metod i form pracy, wdrażania nowoczesnych technologii. Przygotowanie i realizacja edukacji zdalnej.
• Poszerzanie bazy dydaktycznej przedszkola umożliwiającej realizacje wszystkich podejmowanych przez nauczycieli działań. Wspieranie nauczycieli przy wdrażaniu własnych programów i innowacji
pedagogicznych.
• Wewnętrzne doskonalenie nauczycieli według zgłaszanych potrzeb wynikających z rozwoju zawodowego.
OBSZAR INSTYTUCJONALNY
• Personel przedszkola tworzy życzliwą, skupioną na potrzebach dziecka atmosferę.
• Wysoka jakość pracy poświadczona zauważalnymi i potwierdzonymi efektami wynikającymi z badań wewnętrznych i zewnętrznych podsumowania pracy, śledzenia losów absolwenta.
• Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przedszkola zarówno przebiegu procesu nauczania jak i sfery ekonomicznobudżetowej.
• Właściwe gospodarowanie i zarządzanie majątkiem przedszkola.
• Tworzenie i aktualizacja bazy prawa wewnętrznego i wymaganych procedur regulujących funkcjonowanie przedszkola.
• Tworzenie optymalnych warunków bazowych, tj. baza dydaktyczna, warunki lokalowe, modernizacja ogrodu.
• Pozyskiwanie sojuszników instytucjonalnych i współpraca z podmiotami zewnętrznymi.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
• prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki
przez wszystkich pracowników przedszkola
• dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym• prowadzenie kroniki przedszkola, gazetki okolicznościowej
• prowadzenie strony internetowej placówki
• zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń
z życia przedszkola
• prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w
lokalnych mediach
• dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz
budynku
• upowszechnianie informacji o przedszkolu (ogólnopolskie
konkursy i projekty, foldery reklamowe).
Ramowy rozkład dnia
Zajęcia dodatkowe
- język angielski
- gimnastyka ogólnorozwojowa
- zajęcia teatralne
- zajęcia ruchowe Mali Wspaniali
- rytmika
- piłka nożna
Certyfikaty
1a „Biedronki”
Janina Fikus
1b „Misie”
Agnieszka Siek Dorota Bernatowicz
2a „Koliberki”
Małgorzata Markowska Katarzyna Frąszczak
2b „Chmurki”
Małgorzata Błaszczyk
Iwona Pawlicka
2c „Jeżyki”
Dorota Kulesza-Kuźma
3a „Jagódki”
Klaudia Drożdżyńska
Ewa Wicik
3b „Ananaski”
Dorota Terebieniec
Patrycja Kłosowicz
3c „Sówki”
Renata Piechota
Beata Kowalczyk
3d „Słoneczka”
Marta Stefaniak
Agnieszka Tarczyk
4a „Skrzaty”
AgnieszkaCupiałJakubowska
Katarzyna Grubecka
4b „Krasnale”
Mirosława Czajczyńska
Halina Bielawska
4c „Mrówki”
Paulina Magda
Jolanta Chorzępa
4d „Myszki”
Monika Maliga-Kowalczyk
Anna Rusinek
Kilka uwag na koniec
Budowanie relacji wymaga od nas niezwykłej odwagi, żeby być blisko, mądrości, żeby minimalizować błędy, empatii, żeby dbać również o innych, refleksyjności, żeby wyciągać wnioski, zaangażowania, żeby relacje były jakościowe a nie ilościowe.