„Nie idź tam, gdzie może prowadzić ścieżka, zamiast tego idź tam, gdzie nie ma ścieżki i zostaw za sobą ślad”
Ralph Waldo Emerson
WIZJA
Absolwent Przedszkola nr 77 to
dbający o zdrowie, kreatywny,
ciekawy i otwarty na świat mały obywatel,
wzrastający w poczuciu akceptacji, tolerancji i przynależności regionalnej
–pełnowartościowy członek społeczności XXI wieku”.
MISJA
Przedszkole to drugi dom.
Tu tworzą się więzi, rozwija ciekawość świata, zainteresowania.
Nabywanie nowych doświadczeń.
Nauczyciel wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie
z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami
rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem
przyrodniczym i społeczno – kulturowym.
STARTEGIE ROZWOJU
• Systemowe podejście do zarządzania jako procesu rozwoju
placówki.
• Dyrektor lider w zarządzaniu w sytuacjach kryzysowych,
podejmujący nie zawsze popularne decyzje. Reagujący na sytuacje
kryzysowe zwłaszcza podczas pandemii.
• Dyrektor stojący na straży przestrzegania prawa.
• Dyrektor stojący na straży zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i
pracownikom.
• Długofalowy proces i dążenie do doskonałości przez jasno
określone procedury, cele i wartości.
• Zarządzanie podmiotami funkcjonującymi w obszarze edukacji
małego dziecka.
• Tworzenie warunków, w których doskonalsza przyszłość ma szansę
się wydarzyć.
OBSZARY I KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI
• Przestrzeń rozwoju dziecka
• Przestrzeń działań i rozwoju
nauczyciela
• Przestrzeń instytucjonalna
Tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju na miarę możliwości i potrzeb przedszkolaków.
Rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym poprzez dostarczanie dzieciom przeżyć estetycznych w kontaktach z różnymi formami sztuki, kultury
Edukacja w plenerze.
Obcowanie ze sztuką. Zapraszanie przedstawicieli świata kultury. Kształtowanie potrzeby czytania literatury pięknej – edukacja czytelnicza.
Tworzenie warunków do integracji dzieci emigrantów. Nauka języka polskiego we współpracy – dziecko – dziecko. Biegła znajomość języka polskiego.
Stwarzanie dzieciom okazji do eksponowania własnej ekspresji twórczej, rozwijanie zainteresowań i zdolności poprzez zajęcia indywidualne, nabywanie nowych doświadczeń. Realizacja innowacji promującej uzdolnienia.
Kształtowanie postaw proekologicznych – Przedszkole dla Ekorozwoju. Realizacja projektów ekologicznych. Czynny udział w Ogólnopolskich akcjach ekologicznych między innymi:
Przedszkolaki dla klimatu, Mniej śmieci – czysty świat, Kropelka wody drąży skałę, Wiatraki, wiatraki – nowe źródła energii.
Wycieczki krajoznawcze w okolice Wrocławia. Współpraca z nadleśnictwem, projekt: Stołówka dla dzikich zwierząt – Przedszkolny Patronat leśny. Mobilny ogród tworzony przez dzieci.
Wspieranie rozwoju dziecka poprzez udzielanie pomocy i wczesną interwencję psychologiczno- pedagogiczną we współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. Realizowanie wspólnych
działań pomocowych w formie warsztatów i spotkań z nauczycielami i rodzicami. Wypracowanie strategii pomocy rodzinie w sytuacjach trudnych.
Kształtowanie postaw prospołecznych poprzez udział w akcjach charytatywnych i humanitarnych, uwrażliwianie dzieci na potrzeby drugiego człowieka. Współpraca z fundacjami działającymi na rzecz
dzieci.
WSPÓLPRACA Z RODZINĄ JAKO WARUNEK INTEGRACJI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
• Rodzice są współodpowiedzialnymi partnerami wspierającymi działania wychowawcze i dydaktyczne.
• Poznanie dziecka, jego potrzeb i środowiska z jakiego się wywodzi, gromadzenie ankiet, formułowanie oczekiwań dotyczących pracy przedszkola i nauczycieli oraz projektowania procesu dydaktyczno – wychowawczego.
• Partnerstwo rodziców w edukacji i życiu przedszkola poprzez wspólne świętowanie, udział w zajęciach,
wycieczkach, uroczystościach i współdecydowaniu w ważnych sprawach przedszkola.
• Wspieranie rodziny poprzez udzielanie pomocy i wczesną interwencję psychologiczno – pedagogiczną we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Realizowanie wspólnych działań pomocowych w formie warsztatów i spotkań z nauczycielami i rodzicami.
• Wypracowanie strategii pomocy rodzinie w sytuacjach kryzysowych.
• Prężnie działająca na rzecz dzieci Rada Rodziców jako reprezentacja ogółu rodziców.
• Zachęcanie rodziców do prac na rzecz dzieci i wzbogacanie bazy przedszkola.
• Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez fachowe doradztwo.
OBSZAR DZIAŁAŃ I ROZWOJU NAUCZYCIELI
• Właściwe stosunki interpersonalne i kultura komunikacyjna.
• Wspólne opracowanie regulaminów i procedur.
• Samoocena nauczyciela.
• Wspieranie nauczycieli w rozwoju zawodowym, zdobywanie wyższych stopni awansu oraz dodatkowych kwalifikacji – wsparcie finansowe.
• Wspieranie inicjatywy nauczycieli w zakresie nowych metod i form pracy, wdrażania nowoczesnych technologii. Przygotowanie i realizacja edukacji zdalnej.
• Poszerzanie bazy dydaktycznej przedszkola umożliwiającej realizacje wszystkich podejmowanych przez nauczycieli działań. Wspieranie nauczycieli przy wdrażaniu własnych programów i innowacji
pedagogicznych.
• Wewnętrzne doskonalenie nauczycieli według zgłaszanych potrzeb wynikających z rozwoju zawodowego.
OBSZAR INSTYTUCJONALNY
• Personel przedszkola tworzy życzliwą, skupioną na potrzebach dziecka atmosferę.
• Wysoka jakość pracy poświadczona zauważalnymi i potwierdzonymi efektami wynikającymi z badań wewnętrznych i zewnętrznych podsumowania pracy, śledzenia losów absolwenta.
• Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przedszkola zarówno przebiegu procesu nauczania jak i sfery ekonomicznobudżetowej.
• Właściwe gospodarowanie i zarządzanie majątkiem przedszkola.
• Tworzenie i aktualizacja bazy prawa wewnętrznego i wymaganych procedur regulujących funkcjonowanie przedszkola.
• Tworzenie optymalnych warunków bazowych, tj. baza dydaktyczna, warunki lokalowe, modernizacja ogrodu.
• Pozyskiwanie sojuszników instytucjonalnych i współpraca z podmiotami zewnętrznymi.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
• prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki
przez wszystkich pracowników przedszkola
• dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym• prowadzenie kroniki przedszkola, gazetki okolicznościowej
• prowadzenie strony internetowej placówki
• zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń
z życia przedszkola
• prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w
lokalnych mediach
• dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz
budynku
• upowszechnianie informacji o przedszkolu (ogólnopolskie
konkursy i projekty, foldery reklamowe).
Ramowy rozkład dnia
Zajęcia dodatkowe
- język angielski
- gimnastyka ogólnorozwojowa
- zajęcia teatralne
- zajęcia ruchowe Mali Wspaniali
- rytmika
- piłka nożna
Certyfikaty
Kilka uwag na koniec
Budowanie relacji wymaga od nas niezwykłej odwagi, żeby być blisko, mądrości, żeby minimalizować błędy, empatii, żeby dbać również o innych, refleksyjności, żeby wyciągać wnioski, zaangażowania, żeby relacje były jakościowe a nie ilościowe.