BLOG O RODZICIELSTWIE BLISKOŚCI, POROZUMIENIU BEZ PRZEMOCY I NATURALNYM ROZWOJU DZIECKA Z NAUKOWEJ PERSPEKTYWY – Magdalena Boćko-Mysiorska-blog
„Moc słów” – dla każdego, kto chciałby uczyć się empatycznej komunikacji z dzieckiem i dorosłym.
Rodzicielstwo bliskości i porozumienie bez przemocy.
na podstawie jw.:
Wymaganie od dzieci, aby były grzeczne (najczęściej nie wyrażały swoich emocji i nie płakały, ale robiły to, co się im każe…), powoduje, że dzieci się blokują i uczą się dopasowywać do oczekiwań innych, kosztem siebie. Mogą wówczas cierpieć na niskie poczucie wartości oraz zaburzenia natury fizycznej i psychicznej.
Dlatego warto uczyć się mówić do dzieci w taki sposób, aby je wspierać , a nie je krzywdzić.
Jeśli nawykowo zdarza Wam się mówić do dziecka: „ grzeczny, grzeczna”, lub ktoś inny z Waszego otoczenia używa takiego określenia, możecie je dziecku wyjaśnić i zastąpić je komunikatami, które wzmacnia dziecko na każdym etapie jego rozwoju.
ZAMIAST:
„Bądź grzeczny i powiedz ładnie dzień dobry!”
Warto: „Możesz powiedzieć dzień dobry, kiedy spotkamy się z panią doktor. Ja tez tak zrobię”.
ZAMIAST:
„No już, przestań! Grzeczne dzieci nie płaczą.”
Warto: „Upadłeś i cię zabolało, co? Może się też przestraszyłeś? To nic przyjemnego. Nie dziwię ci się, że płaczesz.”
ZAMIAST:
„Jesteś niegrzeczny i bardzo brzydko się zachowujesz.”
WARTO: „ Nie zgadzam się, żebyś zabierał Julce zabawki i nimi rzucał. Następnym razem ściśnij mocno poduszkę albo wykrzycz swoją złość. Np.: „aaa!”.
ZAMIAST:
„Kupię ci zabawkę, jeśli będziesz grzeczna.”
WARTO:
„Najpierw zrobimy zakupy z listy, a późniwj obejrzymy razem zabawki. Może znajdziemy coś, co będę mogła ci kupić.”
ZAMIAST:
„Franek był dzisiaj bardzo niegrzeczny i zepsuł nam zajęcia.”
WARTO:
„Chcę Pani powiedzieć, że Franek był dziś wyjątkowo ruchliwy i głośny? Zastanawiam się, czego mógł potrzebować. Może uwago? Jak pani myśli?